RANCANGAN TAHUNAN
BAHASA MELAYU PEMULIHAN KHAS
MINGGU | KEMAHIRAN | AKTIVITI | BAHAN/ALATAN | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. | Huruf-huruf kecil a-z | 1.1 Menyebut/mengenal nama huruf kecil secara turutan. 1.2 Menyebut/mengenal nama huruf kecil secara rawak. 1.3 Mencari, mewarna, memilih huruf kecil tersembunyi. 1.4 Menulis huruf kecil di udara, di dulang, di atas pasir, huruf timbul dengan jari, dibelakang kawan dan sebagainya. 1.5 Membentuk huruf kecil dengan plastisin atau tanah liat mengikut turutan. 1.6 Menekap atau melukis huruf daripada kad-kad tebuk mengikut urutan. 1.7 Menyurih huruf kecil mengikut urutan. 1.8 Menyalin huruf kecil daripada kad-kad huruf kecil. 1.9 Menulis huruf kecil yang disebutkan oleh guru atau rakan atau diperdengarkan dengan menggunakan rakaman audio kaset audio. Contoh : kaset audio | Kad-kad abjad satu-satu
Carta abjad secara turutan
Kad-kad abjad gambar Kad-kad tebuk abjad
Kertas pasir
Buat daripada Kertas pasir | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Huruf-huruf besar A –Z | 2.1 Menyebut/mengenal nama huruf besar secara turutan. 2.2 Menyebut/mengenal nama huruf besar secara rawak. 2.3 Mencari, mewarna, memilih huruf besar tersembunyi. 2.4 Menulis huruf besar di udara, di dulang, di atas pasir, huruf timbul dengan jari di belakang kawan dan sebagainya. 2.5 Membentuk huruf besar dengan plastisin atau tanah liat mengikut urutan. 2.6 Menekap atau melukis huruf dari kad-kad tebuk mengikut urutan. 2.7 Menyurih huruf besar mengikut urutan. 2.8 Menyalin huruf besar dari kad-kad huruf besar. 2.9 Menulis huruf besar yang disebutkan oleh guru atau rakan atau diperdengarkan dengan menggunakan rakaman audio kaset. Contoh : kaset audio. | Kad-kad abjad satu-satu
Carta abjad secara turutan
Kad-kad abjad gambar Kad-kad tebuk abjad
Kertas pasir
Buat daripada Kertas pasir | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. | Huruf-huruf vocal a e i o u e taling / e pepet | 2.1 mengenal dan membunyikan vocal a, e, I, o, u, mengikut warna di tetapkan. a. merah o. Coklat e. unggu(pepet) u. Biru i. hijau e. kuning 2.2 Mendengarkan bunyi-bunyi huruf vokaldari pita rakaman atau language master. 2.3 Menyesuaikan bunyi vocal dengan gambar. 2.4 Memilih kad gambar yang sesuai dengan huruf vocal. 2.5 Memilih huruf vocal dengan gambar yang sesuai. 2.6 Menulis huruf vocal berdasarkan gambar. 2.7 Permainan menyebut atau menyambungkan bunyi vocal awalan. Contoh : Guru - i Murid - 2.8 Permainan domino gambar dengan vocal awal dan vocal dengan suku kata. |
Kad-kad huruf Lembaran kerja. Kad cantuman
Kad dominon(3.8) a u O i | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Suku kata KV | 4.1 Mengenal dan membunyikan suku kata KV berdasarkan gambar. 4.2 Mengenal dan membunyikan suku kata KV berdasarkan suku kata. 4.3 Menyesuaikan suku kata dengan gambar atau gambar dengan suku kata. Contoh : ba 4.4 Memilih kad suku kata berdasarkan gambar. 4.5 Menulis suku kata berdasarkan gambar | Carta suku kata. (bukan untuk latih tubi)
(huruf-huruf vokal mengikut warna yang ditetapkan) Kad suku kata satu-satu. ba bi bu be bo be kad gambar Kad suku kata
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. | Perkataan KV + KV | 5.1 Menyebut nama benda dalam gambar yang ditunjukkan oleh guru. 5.2 Menyatu dan memadankan dua suku kata berdasarkan gambar. Contoh : ba + tu = batu 5.3 Membaca kad padanan. 5.4 Mengisi suku kata awalan atau akhiran yang tertinggal berdasarkan gambar. 5.5 Menulis perkataan bedasarkan gambar. 5.6 Membina, membaca dan menulis perkataan dari kad suku kata. | Kad gambar Kad suku kata ba ju ba kad lipat Kad perkataan Carta perkataan (suku kata ditulis dengan warna berbeza) tu Kad padanan ba ju Pa Contoh ayat:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. | Perkataan dua suku kata V + KV | sama seperti aktiviti 5 | Kad gambar Kad perkataan (suku kata ditulis dengan warna yang berbeza) lembaran kerja Contoh ayat:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. | Perkataan KV + KV + KV | Sama seperti aktiviti kemahiran 5. | Kad gambar Kad perkataan (suku kata ditulis dengan warna yang berbeza) lembaran kerja Contoh ayat:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8. | Perkataan KVK | Sama seperti aktiviti kemahiran 4. | Kad gambar Kad perkataan (vokal ditulis dengan warna yang berbeza) Lembaran kerja Contoh ayat:
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9. | Suku kata KVK | Sama seperti aktiviti kemahiran 4. | Carta
Kad suku kata satu-satu tan bam lam lembaran kerja | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10. | Perkatan V + KVK | Sama seperti aktiviti kemahiran 5. | Kad gambar Kad perkataan (suku kata ditulis dengan warna yang berbeza) Lembaran kerja. Contoh :
(Ayat-ayat hendaklah mengandungi perkataan-perkataan dari kemahiran 5 – 10). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11. | Perkataan KV + KVK | Sama seperti aktiviti kemahiran 5. | Kad suku kata po kok kad gambar kad perkataan (suku kata ditulis dengan warna yang berbeza) Kad-kad ayat (ayat-ayat hendaklah mengandungi perkataan-perkataan dari kemahiran 5-11) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12. | Perkataan KVK + KV | Sama seperti aktiviti kemahiran 5 | Kad suku kata Kun ci Kad gambar Kad perkatan(suku kata ditulis dengan warna yang berbeza) Kad imbasan Kad-kad ayat (mengandungi perkataan-perkataan dari kemahiran 5 – 12) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13. | Perkataan KVK + KVK | Sama seperti aktiviti kemahiran 5 | Kad suku kata Kad perkataan (suku kata ditulis dengan warna yang berbeza). Kad-kad ayat (mengandungi perkataan-perkataan dari kemahiran 5 – 13). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
14. | Perkataan KV + KV + KV | Sama seperti aktiviti kemahiran 5 | Kad suku kata Kad perkataan (suku kata ditulis dengan warna yang berbeza). Kad-kad ayat ( mengandungi perkataan-perkataan dari kemahiran 5 – 14 ). Lembaran kerja. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15. | Perkataan KVK+KV+KVK | Sama seperti aktiviti kemahiran 5 | Kad perkataan (suku kata ditulis dengan warna yang berbeza). Kad suku kata Kad-kad ayat (mengandungi perkataan-perkataan dari kemahiran 5-15) Lembaran kerja. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
16. | Perkataan KVKK | Sama seperti aktiviti kemahiran 5. | Kad perkataan Kad-kad ayat (mengandungi perkataan-perkataan dari kemahiran 5 – 16). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
17. | Suku kata KVKK | Sama seperti aktiviti kemahiran 4. | Contoh suku kata. (bukan untuk latih tubi)
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
18. | Perkataan KV+KVKK | Sama seperti aktiviti kemahiran 5. | Kad perkataan (suku kata ditulis dengan warna yang berbeza. Kad suku kata Kad gambar Kad-kad ayat (mengandungi perkataan-perkataan dari kemahiran 5 – 18). Lembaran kerja. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
19. | Perkataan V+KVKK | Sama seperti aktiviti kemahiran 5. | Kad perkataan (suku kata ditulis dengan warna yang berbeza). Kad suku kata Kad gambar Kad-kad ayat (mengandungi perkataan-perkataan dari kemahiran 5 – 19). Lembaran kerja | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20. | Perkataan KVK+KVKK | Sama seperti aktiviti kemahiran 5. | Kad perkataan (suku kata ditulis dengan warna yang berbeza). Kad suku kata Kad gambar Kad-kad ayat (mengandungi perkataan-perkataan dari kemahiran 5 – 20). Lembaran kerja | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
21. | Perkataan KVKK+KV | Sama seperti aktiviti kemahiran 5. | Kad perkataan (suku kata ditulis dengan warna yang berbeza). Kad suku kata Kad gambar Kad-kad ayat (mengandungi perkataan-perkataan dari kemahiran 5 – 21). Lembaran kerja | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
22. | Perkataan KVKK+KVK | Sama seperti aktiviti kemahiran 5. | Kad perkataan (suku kata ditulis dengan warna yang berbeza). Kad suku kata Kad gambar Kad-kad ayat (mengandungi perkataan-perkataan dari kemahiran 5 – 22). Lembaran kerja | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
23. | Perkataan KVKK+KVKK | Sama seperti aktiviti kemahiran 5. | Kad perkataan (suku kata ditulis dengan warna yang berbeza). Kad suku kata Kad gambar Kad-kad ayat (mengandungi perkataan-perkataan dari kemahiran 5 – 23). Lembaran kerja | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
24. | Perkataan KV+KV+KVKK | Sama seperti aktiviti kemahiran 5. | Kad perkataan (suku kata ditulis dengan warna yang berbeza). Kad suku kata Kad gambar Kad-kad ayat (mengandungi perkataan-perkataan dari kemahiran 5 – 24). Lembaran kerja | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
25. | Perkataan KV+KVK+KVKK | Sama seperti aktiviti kemahiran 5. | Kad perkataan (suku kata ditulis dengan warna yang berbeza). Kad suku kata Kad-kad ayat (mengandungi perkataan-perkataan dari kemahiran 5 – 25). Lembaran kerja | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
26. | Perkataan KVK+KV+KVKK | Sama seperti aktiviti kemahiran 5. | Kad perkataan (suku kata ditulis dengan warna yang berbeza). Kad suku kata Kad-kad ayat (mengandungi perkataan-perkataan dari kemahiran 5 – 26). Lembaran kerja | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
27. | Perkataan KVKK+KV+KVK | Sama seperti aktiviti kemahiran 5. | Kad perkataan (suku kata ditulis dengan warna yang berbeza). Kad-kad ayat (mengandungi perkataan-perkataan dari kemahiran 5 – 27). Lembaran kerja | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
28. | Perkataan KV+KVKK+KVK | Sama seperti aktiviti kemahiran 5. | Kad perkataan (suku kata ditulis dengan warna yang berbeza). Kad suku kata Kad-kad ayat (mengandungi perkataan-perkataan dari kemahiran 5 – 28). Lembaran kerja | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
29. | Perkataan yang melibatkan diftong dan vokal berganding | 29.1 mengeja dan membunyikan terus perkataan-perkataan yang telah disediakan. 29.2 Membaca ayat-ayat yang mengandungi diftong / vokal berganding. 29.3 Mengisi tempat-tempat kosong dengan perkataan-perkataan yang sesuai. 29.4 Latihan ejaan terancang | Carta perkataan Kad perkataan Kad gambar Kad-kad ayat (mengandungi perkataan-perkataan dari kemahiran 5 – 29). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
30. | Perkataan yang melibatkan huruf konsonan bergabung (digraf) | Sama seperti aktiviti kemahiran 5 | Kad suku kata Kad perkataan (suku kata ditulis dengan warna yang berbeza). Kad-kad ayat (mengandungi perkataan-perkataan dari kemahiran 5 – 30 ). Lembaran kerja | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
31. | Membaca dan membina ayat mudah | 31.1 membaca ayat berdasarkan gambar. 31.2 Menyusun perkataan menjadi ayat berdasarkan gambar. 31.3 Membina ayat berdasarkan gambar. | Ayat bergambar ( mengandungi semua perkataan yang telah dipelajari). Kad perkataan Lembaran kerja. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
32. | Bacaan dan pemahaman | 32.1 membaca petikan mudah. 32.2 Menyusun ayat supaya betul susunannya berdasarkan gambar bersiri. 32.3 Membaca dan menjawab soalan pemahaman. | Ayat bergambar (mengandungi semua perkataan yang telah dipelajari). Kad perkataan. Lembaran kerja. |